Serious gaming en gamification: wat kan de logistiek ermee?
Stories

Serious gaming en gamification: wat kan de logistiek ermee?

Serious gaming en gamification blijken bijzonder waardevol om medewerkers tot ander (gewenst!) gedrag te verleiden.

Wat is serious gaming?
Een serious game is een spel waarmee realistische simulaties kunnen worden gespeeld om spelers te trainen of hen nieuwe competenties te laten leren/ervaren. Het voornaamste doel van een serious game is daarmee vaak onderwijzen of het verwerven van inzicht.

Wat is gamification?
Gamification is het gebruikmaken van (digitale) spelelementen en -technieken in een niet-game omgeving zoals het dagelijks werk, met als doel om mensen te betrekken en problemen gericht op te lossen.

Games helpen duurzamer gedrag aan te leren
Duurzamer worden is één van de grote uitdagingen van onze tijd. Om echt duurzaam te worden zullen we als wereld, als samenleving maar zeker ook als individu gedrag moeten veranderen. Technologie kan ons daarbij helpen. Sensoren kunnen data verzamelen, zijn verbonden met always-on communicatie netwerken, en displays kunnen geïnterpreteerde en verrijkte data presenteren. Echter, met data en interpretatie van deze data ben je er nog niet.

Informatie dient zo gepresenteerd te worden dat deze ook resulteert in veranderend gedrag. Laat dat nou precies zijn waar serious games en gamification een rol spelen. Spelelementen kunnen mensen meer plezier in hun werk geven, maar ook gedrag in een bepaalde richting sturen, bijvoorbeeld door individueel werk meer elementen van een team effort te geven.

Ieder individu heeft vier factoren die hem of haar motiveren, namelijk:

Uitdaging: het dagelijkse werkt dient mensen uit te dagen. Game-elementen kunnen werknemers hierbij helpen.
Nieuwsgierigheid: een game dient de speler met enige regelmaat te verrassen of te verwonderen.
Controle: mensen vinden het spelen van games leuk, omdat dit hen een gevoel van controle geeft.
Fantasie: fantasie kan spelers ook motiveren.

Naast deze intrinsieke motivatie factoren onderscheiden we ook drie interpersoonlijke elementen:

Coöperatie: hoe kan er met behulp van een game een betere samenwerking tussen werknemers ontstaan?
Competitie: een dashboard met een ranking van de beste werknemers van de maand blijkt vaak (maar niet altijd!) te stimuleren
Herkenning: erkenning om dagelijkse prestaties levert mensen ook herkenning op.

In samenwerking met:

atlantis games

Atlantis Games BV is onderdeel van de NHTV Business Holding BV met een team dat bestaat uit een aantal excellent afgestudeerde game studenten van de NHTV.

Atlantis Games BV richt zich op de ontwikkeling van serious en applied games en virtuele werelden onder andere in de Logistiek en Built Environment.

 

NHTV - We shape future logistics! (bijlage)