Van 4 wielen naar 2 in de binnenstad. Toekomst, of te mooi om waar te zijn?
Opleiding

Van 4 wielen naar 2 in de binnenstad. Toekomst, of te mooi om waar te zijn?

Door Mees Middelkoop - 183442
 

We herkennen het allemaal. Nemen we de moeite om in de vroege ochtend op de fiets te stappen, sta je minutenlang te wachten bij de stoplichten, word je vergast door de stank van vrachtverkeer of je word bijna van je sokken gereden op een kruispunt. Wat zouden we hier aan kunnen doen?

 

Fietsers hebben het in Nederland écht niet verkeerd vergeleken bij sommige andere landen. We hebben onze eigen fietspaden overal door de stad. Nederlanders pakken dan ook steeds vaker de fiets in plaats van de auto maar waarom stappen we allemaal niet standaard op de trappers?

De auto is een geweldig vervoersmiddel voor comfortabel transport van punt A, naar punt B. Hij wordt alleen vaker gepakt dan nodig. Dit heeft tot gevolg dat ons klimaat wordt aangetast en het ontstaan van onveilige situaties in de binnensteden. Dit komt onder andere doordat het steeds drukker wordt op de weg.

1

Figuur 1, Bron: rug.nl (Groningen, n.d.)

Eén van de oorzaken van dit probleem is dat de binnensteden steeds aantrekkelijker worden gemaakt voor auto's door het verbreden van wegen en een overvloed aan parkeerplaatsen.

Daarnaast wordt de gemiddelde Nederlander steeds luier. Al deze problemen blijven, naarmate de tijd vordert, steeds ophopen. Maar wat zou de maatregel van het autovrij maken voor gevolgen kunnen hebben?

Allereerst zal de veiligheid sterk stijgen op de wegen. De wegen in de binnensteden zijn vaak smal met veel bebouwing. Tel hier de vele stoplichten en drukke kruisingen bij op dan kan het soms voor de fietsers nog best een uitdaging worden. Wanneer we de stroom auto's zouden verminderen op deze wegen is er meer ruimte voor veilige fietspaden en kunnen veel van deze stoplichten en kruisingen verwijderd worden.

Ten tweede zal de luchtkwaliteit gegarandeerd sterk verbeteren. Alle binnensteden zijn tegenwoordig adembenemend en dan niet in de positieve zin van het woord. Het is soms letterlijk adembenemend doordat de uitlaatgassen van de constante stroom verkeer tussen de bebouwing blijft hangen.

Het is dus niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook goed voor de lijn. Wanneer steden aantrekkelijker worden gemaakt voor fietsers zullen meer mensen vaker in beweging komen. Natuurlijk zijn er altijd nog mensen die een negatieve kijk hebben op deze stelling. Wanneer zij aan fietsen denken, denken zij alleen maar aan kou, regen en natuurlijk wind tegen.

2

Voor die groep is het openbaar vervoer dé oplossing. Het brengt je in de koude maanden naar het werk of naar een afspraak. Door gebruik te maken van het openbaar vervoer wordt het milieu minder belast dan door het gebruik van eigen auto's. De bus volgt zijn routes op eigen banen die daardoor de fietser minder hindert. Ook is het beter voor de portemonnee. Auto's lijden en verbruiken het meest in de binnenstad door het rijden van relatief korte stukjes waarbij de motor moet blijven draaien. Niet onbelangrijk zijn ook de parkeerkosten die gepaard gaan met het dagelijks gebruik.

Het kost geen enkele moeite om in een willekeurige binnenstad een parkeerplaats te vinden. Aan weerszijde van de weg, in overdekte parkeergarages of op grote open parkeerplaatsen die enorm veel ruimte in beslag nemen. Stel je eens voor dat men die ruimte zou kunnen gebruiken voor andere voorzieningen. Denk aan mooie parken of aantrekkelijk woongebied. Want wonen in het centrum zal een stuk aantrekkelijker worden als het veiliger is, er minder geluidsoverlast zou zijn en er een betere luchtkwaliteit is. Uiteraard zitten er wel nadelen aan deze maatregel.

Een van deze nadelen is dat er meer parkeergarages en busstations buiten de binnenstad gebouwd zullen moeten worden. Er zullen dus meerdere ingrepen moeten plaatsvinden. Dit kan dus soms enige tijd voor overlast zorgen. (Bruijn, 2011)

3

Dan is nog de vraag, wat moeten we met alle auto's die we nog voor de deur hebben staan? Voor veel mensen een belangrijk punt omdat zowat elk huishouden wel één of meer voertuigen bezit. Waar moeten deze naartoe? De meest voor de hand liggende oplossing is om alle auto's te verplaatsen naar een overdekte parkeervoorziening buiten de stad. Dit moet dan ook eenvoudig bereikbaar zijn met de fiets of het openbaar vervoer. Voordeel hiervan is dat deze parkeergelegen geen ruimte meer innemen in het centrum. (Zeeger, 2016)

Na al deze voor- en nadelen behandeld te hebben rijst alleen nog de vraag; “Waarom?” Waarom wil je een autovrije binnenstad, Het gaat veel geld kosten, het zal een lange tijd duren en wat schieten we er onder aan de streep mee op?

Dit hele concept van een autovrije binnenstad is niets nieuws, ook al staan we er niet altijd bij stil dat het vaker voor komt dan we misschien denken.

4

Figuur 4, Bron: WeFlyCheap

Een van de bekendste steden waar geen auto's zijn toegestaan en waar niet eens wegen zijn, is toch wel Venetië. Iedereen kent deze stad aan het water, alleen niemand staat er bij stil dat nooit auto's doorheen hebben gereden.

Waar andere steden zich aanpasten op de komst van de nieuwe automatische koets op wielen, hield Venetië het als vanouds. Je kan het bijna niet voorstellen, een Venetië waar je bij het oversteken moet wachten op een auto, maar waarom is daar dan geen ophef over de autoloze straten?

Een mogelijk punt van kritiek is dat in de stad aan het water al het Vervoer per boot wordt geregeld. Waarom hebben wij dat dan wél met steden aan het water zoals Amsterdam? Een stad die wereldwijd bekend staat om zijn grachten. Het is al smal genoeg voor sommige motorvoertuigen, waarom zetten we dan niet het extra stapje?

De binnenstad autovrij maken brengt dus meer dan genoeg voordelen met zich mee. De reden waarom sommige mensen niet meteen staan te springen is omdat we niet houden van verandering. We denken te vaak aan de dingen die fout kunnen gaan, terwijl we eigenlijk zouden moeten kijken naar de voordelen ervan. Hoe zijn we anders op de maan beland?

Al met al is het een idee waar we met zijn alle een keer naar kunnen kijken, maar tot die tijd kan het geen kwaad om eens de fiets te pakken naar de supermarkt in plaats van de auto.

5

Bibliografie

http://www.carfree.com/translate/nl.html

https://www.rug.nl/education/scholierenacademie/studieondersteuning/profielwerkstuk/gammasteunpunt/subjects/onderwerpen/aardrijkskunde/autovrije-binnenstad

https:// joop.bnnvara.nl/opinies/autoluwe-stad-toekomst

https://versbeton.nl/2011/09/het-grote-gevaar-van-de-autovrije-stadsstraat/

https://reisreporter.be/2016/09/op-ontdekking-autovrije-stad/#.W6uv12gzZPY

;