Virtual Reality (VR), wat gaat de toekomst ons brengen?
Opleiding

Virtual Reality (VR), wat gaat de toekomst ons brengen?

Rijden over de A9 of fietsen door Breda in Virtual Reality. Adviesbureau Witteveen & Bos en NHTV verzorgden een Virtual Reality demonstratie op de Academie SLM. Een interessante kijk in toepassingsmogelijkheden van VR in het vakgebied van Built Environment en hoe de nieuwe generatie professionals reageert op deze techniek.

Steeds méér audiovisuele prikkels
We krijgen meer en meer audiovisuele prikkels te verwerken in onze dagelijkse omgevingen. Denk eens aan de vormgeving van moderne websites, tv-programma’s en reclame-uitingen, de intensiteit en snelheid van nieuwe films in de bioscoop of de nieuwste computergames. We switchen de hele dag voor werk en privé tussen het scherm van onze telefoon, de tv of de computer. Onze aandacht focussen op één ding wordt op de proef gesteld door onze directe omgeving en handheld devices. Wanneer bereik je nog de volle aandacht van de kritische consument die gewend raakt aan kortstondige audiovisuele prikkels en die continue in verbinding staat met anderen? Is het “beleefbaar” maken van informatie een oplossing, iemand even afsluiten van de realiteit? Virtual Reality brillen zoals de Oculus Rift of de HTC Vive zijn nieuwe technieken die meer audiovisuele prikkels gaan toevoegen aan ons werk en privé en ons afsluiten van de plek waar we op dat moment zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar hebben we al een idee wat voor effect deze techniek gaat hebben op ons doen en laten als professionals in Built Environment?

Succes hangt af van hoe je technieken combineert en toepast
Wat voor impact Virtual Reality gaat hebben is moeilijk te bepalen. Het kan leiden tot veranderende processen, manieren van denken en hoe we informatie tot ons nemen. Het biedt mogelijkheden om inspirerende verhalen, goede ideeën of uitgedachte plannen op andere manieren te presenteren of te communiceren. Het juist toepassen van nieuwe technieken of het slim combineren van technieken kan leiden tot bereik en resultaat op een ongekend schaalniveau. Het slecht toepassen leidt tot een roep in de ruimte, vergelijkbaar met een matig geschreven rapport dat in de la verdwijnt en nooit meer gelezen wordt. Wat als je deze gedachtegang doorzet en toepast op het vakgebied Built Environment?

Hoe communiceren en overtuigen wij als professionals?
Onderzoeksresultaten, ruimtelijke plannen en visies worden gepresenteerd in rapportvorm waar pagina’s tekst ondersteunt door impressies overheersen. Inspraak gaat via procedures en voornamelijk schriftelijk. Een herinrichtingsplan gebaseerd op 3D impressies waarin de zon altijd schijnt en de bomen groen zijn. Technische ontwerpen die op papier voldoen aan alle richtlijnen, maar in de praktijk? Groenvoorzieningen en verlichting die vanuit esthetisch oogpunt geplaatst zijn maar in de praktijk de verkeersveiligheid of subjectieve veiligheid belemmeren. Herkenbaar? Kan een techniek als Virtual Reality onze eigen expertise verrijken? Aannemelijk is dat nieuwe technieken een waardevolle aanvulling vormen op bestaande processen en middelen die we als professional tot onze beschikking hebben.

Virtual Reality: gimmick, complementair of game changer binnen Built Environment?
Af en toe komt er zo'n technische ontwikkeling voorbij die een echte “game changer” zou kunnen zijn in jouw vakgebied of voor je eigen werkwijze. De impact van een nieuwe techniek is van te voren moeilijk in te schatten. Je moet zelf investeren om de techniek eigen maken en het durven toe te passen op verschillende ideeën of concepten. In eerste instantie kan het ontvangen worden als een gimmick, “leuk maar wat is het nut?” Met doorzettingsvermogen en overtuigingskracht ontstaan er nieuwe toepassingen waardoor het een waardevolle aanvulling op bestaande processen en middelen kan worden. Tot slot kan techniek zaken die we als vanzelfsprekend zien veranderen, een game changer!

Virtual Reality in Built Environment
Zo ver is Virtual Reality nog niet! Virtual Reality is aan het verschuiven van gimmick naar een interessante aanvulling op bestaande processen en middelen die we als professional binnen Built Environment tot onze beschikking hebben. Pionieren met Virtual Reality inspireert om na te denken wat de techniek kan beteken voor ruimtelijke vormgevers. Denk aan ruimtelijke ontwerpen en -oplossingen beleefbaar maken in verschillende scenario’s. Verschillende varianten op een ruimtelijke ontwerp toetsen en daarbij kritisch kijken naar ontwerpkeuzes en voorkeuren om ontwerpen te optimaliseren vóór realisatie. Denk aan nieuwe mogelijkheden om stakeholders te betrekken in ontwerpprocessen en breed gedragen oplossingen te bedenken, of juist gericht maatwerk stimuleren. Denk aan toepassingen in training en educatie, maar ook aan toepassingen in wetenschappelijk onderzoek. Een experimenteel design rondom Virtual Reality en het optimaliseren van ruimtelijke ontwerpen? Academie SLM zet hier op in!

Reacties studenten op de VR demonstratie
De reacties van de studenten op de VR autosimulator van Witteveen & Bos en de VR fietssimulator van NHTV wezen uit dat Virtual Reality de aandacht wekt van de studenten. Het raakt een snaar en spreekt tot de verbeelding. Het wordt mogelijk hét ding van toekomstige professionals in Built Environment. Mogelijk heeft Virtual Reality de potentie het degelijke en vaak stoffig imago van het vakgebied Built Environment te doorbreken. Zonder de techniek en toepassingen te testen zullen we er nooit achter komen!

Een ding is zeker!
Wij weten al dat we een leuk beroep beoefenen en werken in een interessant vakgebied. Soms moeten we prikkels toevoegen en zaken beleefbaar maken om onze doelgroep te bereiken, betrokkenheid te creëren of een boodschap over te brengen.

Geert de Leeuw 


Impressies VR demonstratie op het G-gebouw

IMG_20160119_143858765

IMG_20160119_143208541

IMG_20160119_143239558

IMG_20160119_163726828

IMG_20160119_143231369

IMG_20160119_163821809

IMG_20160119_143218091